Våra frågor

Här samlar vi information om de frågor som LEH driver, både för att förenkla vardagen för våra medlemmar och hjälpa dem till bättre affärer, och även för att skydda konsumenter och guida dem till mer hållbara val.

Branschvillkor

LEH jobbar ständigt för en konkurrenskraftig bransch och rättvisa affärsvillkor. Vi värnar också om konsumenters rättigheter relationen mellan våra medlemmar, deras kunder och slutkonsumenten.

Därför har vi i nära samarbete med svenska myndigheter tagit fram branschvillkor för våra medlemsföretag. Villkoren för konsument som innebär 1 års garanti är framtagna i samarbete med Konsumentverket.

Statistik

LEH tar fram en detaljerad försäljningsstatistik för elektriska handverktyg, sladdlösa handverktyg och spikpistoler, både för Sverige och Norden. Statistiken visar antal försålda enheter och pris.

LEH och dess medlemsföretag har därför en mycket god uppfattning om marknadens utveckling och kan löpande se trender och marknadsförändringar.

Vill du också ta del av statistiken? Bli medlem redan idag!

Miljö och hållbarhet

LEH och medlemsföretagen ser det som ett minimikrav att följa gällande lagstiftning, föreskrifter och andra miljökrav.  

Medlemsföretagen eftersträvar i sitt dagliga arbete att använda material och metoder som är skonsamma mot miljön, samt att vara informerade om nyheter och förbättringar på marknaden. Vi tar också ansvar för att uttjänta elektriska och elektroniska produkter från vår verksamhet samlas in och omhändertas på ett miljöriktigt sätt, samt att miljöfarligt avfall hanteras med största försiktighet för att undanröja risker för människan och miljön.

LEH var en av de drivande parterna i arbetet med att starta upp El-Kretsen och alla medlemsföretag är anslutna.

 

Producentansvar

Producentansvaret gäller för i stort sett alla produkter som drivs av sladd eller batteri. Även tillbehör omfattas, såsom kontaktdosor, tangentbord och fjärrkontroller. Några undantag finns, bland annat produkter som är avsedda att skickas ut i rymden, militär utrustning, implantat och medicintekniska produkter som förväntas bli smittförande, stora fasta installationer, fordon och andra mobila maskiner.

Förordning om producentansvar

RoHS och REACH

LEH-företagen har under lång tid arbetat med produktutveckling och miljöarbete innebärande att produkterna löpande förbättras ur miljösynpunkt och att industrin nu uppfyller RoHS- och REACH-direktiven.

Läs mer hos El-kretsen

Batterifrågor

LEH-företagen arbetar löpande med att produktutveckla batterier och idag används nästan uteslutande litiumbatterier.
Enligt batteriförordningen ska samtliga batterier märkas och samlas in.

Insamlingen sker idag genom El-Kretsen.

Den nya batteriförordningen

Konsumenträtt

Konsumentens rättigheter regleras i konsumentköplagen (KKL) och konsumenttjänstlagen (KTL), vilka bägge är tvingande, d v s säljaren kan inte avtala om sämre villkor. Lagarna bygger på att ursprungliga fel, d v s fel som kan antas ha funnits redan vid köptillfället, ska reklameras senast inom två månader efter att de upptäckts, dock senast inom tre år. 

För de första sex månaderna gäller att säljaren har bevisbördan för att felet inte var ursprungligt och därmed inte ska åtgärdas på säljarens bekostnad. Exempel på sådana fel är felaktigt handhavande och yttre åverkan.

I Sverige erbjuds köpare av hushållsapparater ett års garanti enligt bestämmelserna i LEH Konsumentköp 2005. Efter detta år är det alltid köparen som skall bevisa att felet är ursprungligt. 

Åtgärden vid konstaterat ursprungligt fel är reparation eller omleverans, d v s byte. Reparation sker alltid om detta kan ske utan större olägenhet för köparen och är ekonomiskt fördelaktigt. Allmänna reklamationsnämnden hanterar ärenden där köpare och säljare inte kommer överens.